Lovasi András: Tűzijáték délben

4 400 Ft

4 készleten

Ez a lemez nemcsak az aktuális divattól, hanem az eddigi albumainktól is nagyon különbözik. A szövegekben a korábbiaknál sokkal erősebben jelen vagyok az emlékeimmel, az élményeimmel. Ezt fel lehet fogni az összegzés szándékának. De más volt a munkamódszer is: a Kispálban, a Kiscsillagban is sokszor egy zenei téma, egy gitárriff szabta meg az irányt.

Most viszont sokkal csupaszabban jön elő a dalforma. Az új album dalai egy szál gitárral is előadhatók. Nincs nagyon elektromos gitár, és egy dalt leszámítva klasszikus dobképlet sem hallható a lemezen. Vannak ugyanakkor fa- és rézfúvósok.

Nem Kell
A nyitó szerzemény egy alkalmi dal. Géczy Dávid ősszel bemutatandó Game Over Club című filmjéhez írta Lovasi. Ez egy derűs elmúlás dal. Érdekesség, hogy a végén – miközben megtudtuk már, hogy nem is olyan rossz dolog a halál – felhangzik egy csecsemő bájos gügyögése. A vendégművész Lovasi fia, a tavaly született Álmos Fülöp.

Ének Rólunk
Eredetileg ezt tervezte Lovasi első számnak. „Annyira nyitódal, hogy először volt egy prózai változata is, azt akartam egyfajta nyitóbeszédként a borítóra tenni, aztán kitaláltam, hogy mégis megzenésítem”. A lemez demofelvételen viszont a Nem kell volt az első szám, és miközben hallgatta, rájött, hogy – bár mindenki a végére rakná – ez egy tök vicces nyitódal. Így az Ének rólunk lecsúszott a második helyre. (Cserébe ez kapott először klipet.)

Féreg
A cím kicsit csalóka, mert itt egy farkasról van szó, a toportyánféregről. „Az most úgyis divatos téma, amióta megjelent a magyar hegyekben.” Ez a legrégebbi dal, amit egyébként Szabó Attila (Csík zenekar) jegyez, igaz Lovasi teljesen átírta a harmóniákat és a hangszerelést. Létezik egy másik szöveggel, más akkordokkal is: Szabó is megcsinálta a saját zenekarával. Érdekesség, hogy Schmidt Mária annak idején megkereste Lovasit, hogy a Terror Háza évfordulóra írjon dalt, ő pedig ezt küldte el. Használta is volna Schmidt, de nem tudtak megegyezni a honorban. „Mondtam neki, hogy oké, akkor, majd ha felvesszük, ingyen odaadom.” Most itt az alkalom.

Csillár
„Felhívott a Fejes (Fejes Tamás, a Tankcsapda dobosa) 2017 végén, hogy Lukács (a Tankcsapda frontembere) 50 éves lesz, és arra gondolt, hogy csináljunk egy közös dalt Lacival. Mondtam, miért ne. A Lukács lejött hozzám egyszer Pécsre, és egész éjszaka együtt csörömpöltünk. Három ötletet rögzítettünk, megbeszéltük, hogy azokat mindenki megkapja, és csinál vele, amit akar. Ezek egyike volt a Csillár. Azért ilyen dúros, pörgős, mert ez egy Lukács ihlette dal, gondoltam, ezzel könnyen tud valamit kezdeni.” Van egyébként egy kiscsillagos verziója is, egy dobos-gitáros punk-változat. A dalban hallható izgalmas, kromatikus zongorabetétről megtudtuk, hogy arra hajaz, amikor a hangnem körül kromatikusan szövegelnek a hiphop-előadók.

Sziluetthuszár
Az album közepén három gyerekkori emléket megidéző dal sorakozik. A Sziluetthuszár szövege már régen megvolt, a második Kiscsillag-lemezre csináltak is egy dalt belőle, de végül nem tartották elég jónak a zenét. „Én már el is felejtettem volna, a feleségem vette észre valahol, és elkérte az Ólomkatona című darabhoz, amit ő rendezett. Erős Marci írt hozzá akkor zenét. Én viszont azzal nem voltam elégedett, de már a fejemben volt, hogy ez a szöveg egész jó. Nyáron írtam hozzá egy teljesen új zenét.”

1971
Ez egy fotó alapján kibontott dal. Lovasiról is készült olyan tipikus ovis kép, amikor jön a fotós az óvodába, minden gyereket lefényképez. „Volt egy maci, amit szorítok, és volt mögöttem valami háttér, én pedig szigorúan nézek. Ez 2014-es dal, játszottam már koncerteken is. Volt egy korábbi verziója is, kicsit afrós ritmusokkal, huhogásokkal, de az olyan Paul Simon-os lett.”

Bükfürdő
A „gyerekkor blokk” záró darabja. „Nagy esemény volt akkoriban, hogy elmentünk a mamáékhoz. Vonatra szálltunk, és ez 9-10 órás út volt. Nagyon belém égett a fekete gőzös, a műbőr ülés, az utazás hangulata.” Bár sok dalban dominál az oboa, ebben a dalban érződik talán legjobban, hogy a komolyzene felé kacsintgat Lovasi. ”Ez azért van, mert sok komolyzenei koncertre visz el a feleségem. És én figyelek.”

A szél
„Ez a dal főleg zeneileg érdekes. Forgós ritmus. A szöveg megvolt, olyasmit akartam, ami hagyja a zenét működni.”

Csak mi ketten
A dal elején van egy kis „népzenei bevezető”, ez előrevetíti a dal egyszerűségét. Mint korábban szó volt róla, ebben az ember-Isten kapcsolatot énekli meg Lovasi. „A szöveg megvolt, a zene megvolt, de sokáig nem találkoztak. Amikor demóztuk a Tűzijátékot, akkor raktam össze a kettőt.”

Hosszú Árnyék
„Az utolsó előtti és az utolsó dal is akkor született, amikor már láttam, hogy körülbelül milyen lesz a lemez. Januárban fejeztem be. A telefonomon találtam egy gitárötletet, és abból írtam gyorsan. Feltűnik a szövegben a tűzijáték délben-kép, ami ugye egy teljesen értelmetlen hülyeség. Ez nekem egy régi fixa ideám, a Fishingen is volt nappali tűzijáték.”

Kell a hely
„Ez egy szerelmes dal, a feleségemnek írtam karácsonyra. De nem lett kész addigra megfelelő minőségben, ezért megcsináltuk rendesen. Ráadásul rájöttem, hogy egyetlen egy szerelmes dal nincs a lemezen. Egy rendes, becsületes szólólemeznél ilyet nem lehet csinálni.” Az eredetileg írt szöveget írta tovább Lovasi egy operettes második résszel, direkt a lemez kedvéért. „Stílusgyakorlat, szórakozás. És van benne egy fordulat, ami egy tudatos félreértelmezése József Attila versének, amelyben „a tigris meg a szelid őz” sor is van. Szerintem vicces lezárás.”

1. Nem kell 2:27
2. Ének rólunk 3:27
3. Féreg 4:30
4. Csillár 3:04
5. Sziluetthuszár 2:46
6. 1971 1:50
7. Bükfürdő 3:20
8. A szél 3:01
9. Csak mi ketten 4:01
10. Hosszú árnyék 3:46
11. Kell a hely 2:47

    0
      0
      Ez van a kosarában:
      Kosara jelenleg üresVissza a kezdőoldalra